Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt blancolån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt blancolån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Person swishar sin vän

Swish från okänd – vad gör man då?

Vi reder ut vanliga vett och etikett-frågor kring Swish
ekonomiskolan

Sedan lanseringen 2012 har Swish blivit en självklar del av svenskarnas vardag. Idag har betaltjänsten närmare 9 miljoner användare och är lika populär för e-handel som för att samla in bidrag till en present, splitta notan efter restaurangbesöket eller skicka veckopengen till sina barn. 

I takt med att samhället anpassar sig efter den digitala lösningen har många nya vett och etikett-frågor dykt upp. Bör jag runda upp en betalning till en vän? När är det okej att skicka en förfrågan? Och hur ska man egentligen bära sig åt när man har fått en swishbetalning från en okänd person? I den här artikeln reder vi ut vanliga frågor och funderingar som kan uppstå i den nya swishkulturen. 

Ska man runda upp när man swishar? 

“Förr” i tiden, när det fortfarande var kontanter som gällde, var det rätt självklart för de flesta att avrunda uppåt när man betalade tillbaka till en kompis som hade tagit notan. Det kändes helt enkelt onödigt att be om de där tre kronorna i växel. Idag är situationen annorlunda och att swisha någon 98 kronor är lika enkelt som att swisha 100 kronor. Trots det kan den där lilla avrundningen uppåt vara ett enkelt sätt att ge ett trevligt intryck, och varför inte se det som en liten gest av uppskattning till den som tog notan?

När är det okej att skicka en Swish-förfrågan? 

Vi har alla varit där: du erbjuder dig att lägga ut för något men den där notisen om att kompisen har swishat tillbaka kommer aldrig. Vad gör du då? För att lösa problemet lanserade Swish 2020 funktionen “Förfrågningar”. Med den kan du knappa in personens telefonnummer och swishbeloppet för att på ett smidigt och diskret sätt kunna be om pengarna tillbaka. För mottagaren av en förfrågan är det bara att knappa in sitt BankID så är betalningen genomförd.

Ändå verkar många i vårt avlånga land tycka att denna funktion är lite genant att använda. Kanske uppfattas det som otrevligt att oannonserat skicka ut ett återbetalningskrav? Må så vara, men något som också är otrevligt är att inte betala tillbaka det man är skyldig sina vänner. Lägg till ett litet trevligt meddelande till din förfrågan, och kanske en smiley, så kan du med gott samvete se pengarna trilla tillbaka in på ditt konto. Troligtvis är den där förfrågan bara precis den påminnelse din vän behövde.

Varför ska man trycka på bekräftelseskärmen? 

För den som ofta besöker loppisar och marknader är situationen välbekant: Du swishar för den vara du vill köpa och säljaren ber dig visa bekräftelseskärmen, för att sedan sträcka fram fingrarna och peta på din mobil. Vad är det frågan om? 

Svaret är lika enkelt som genialt. För att undvika att oärliga personer ska kunna skapa falska bekräftelseskärmar i form av printscreens eller liknande har Swish gjort den interaktiv. När du klickar över den gröna skärmen ser du att fyrverkerier skapas och plingande ljud uppstår. På så vis vet du att betalningen är äkta och att pengarna har överförts. Som en bonusfakta kan vi avslöja att de där plingande ljuden inte är så slumpmässiga som de kanske verkar. Olika partier av skärmen spelar olika noter och med rätt fingertoppskänsla kan du spela upp några enkla melodier. Testa själv!

Hur ska man göra när man har swishat fel? 

Lika enkelt som det är att swisha, lika enkelt är det att råka skriva en siffra fel i någons telefonnummer. Vips så har swishbetalningen hamnat hos en okänd person, och det går inte att ångra. Så hur ska man gå tillväga när man råkat swisha fel? 

  1. Dubbelkolla alltid BankID innan du signerar. Det är namnet i BankID, inte det i din kontaktbok, som avgör vem som får pengarna.
  2. Om du swishat fel, skicka en Swish-förfrågan till samma nummer. Skriv ett vänligt meddelande där du förklarar att du av misstag skickat pengar fel.
  3. I de fall personen inte svarar, testa att skicka ett SMS till telefonnumret.
  4. Om du fortfarande inte får svar, kontakta din bank. De kan i vissa fall hjälpa dig att få tillbaka pengarna. 

Hur ska man hantera en Swish från en okänd person?

Att få en swishbetalning från en okänd person när du inte förväntar dig det kan vara förvirrande. Många har kanske också läst de inlägg som cirkulerat i sociala medier där en swishbetalning från en okänd person påstås vara en form av bedrägeri. Det är dock ett vanligt missförstånd. I de allra flesta fall handlar det nämligen bara om personer som faktiskt råkat swisha fel telefonnummer. 

När du får en swishbetalning från en okänd person ska du alltid swisha tillbaka beloppet till samma mottagare du fick den från. Det du bör vara uppmärksam på är signeringen i BankID och att informationen där stämmer överens med dina intentioner. Om den gör det behöver du inte oroa dig för att överföringen är en del av ett bedrägeri. Däremot kan det faktiskt vara olagligt att behålla pengar som du fått av misstag. 

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn