När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hjälpsektion
Försäkringsskydd i Coronatider
nyheter
Det är alltid bra att ha koll på sitt försäkringsskydd, i synnerhet i dessa Coronatider. Av förklarliga skäl kan det vara lite knepigt att veta hur extraordinära situationer så som pågående virusutbrott påverkar befintliga försäkringar och möjligheterna till ersättning vid eventuell skada. Men det finns bra konsumentvägledning och hjälp att få.
Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (EIOPA) är en EU-myndighet med konsumentskydd i fokus. Nu har de tagit fram en konsumentguide med sex tips om hur du kan förstå ditt försäkringsskydd under Coronapandemin. Vad ingår i din försäkring och har du det skydd du behöver?
1. Kontrollera din försäkring
Se över din försäkring och kontrollera att du har det skydd du behöver: vad som ingår, och särskilt, vad som är undantaget.
2. Var uppmärksam på vilka krav som gäller
Kontakta ditt försäkringsbolag eller din förmedlare om du inte kan uppfylla de krav eller de skyldigheter du har enligt villkoren t.ex. om du har svårt att betala din premie. De kan tala om för dig vad som gäller, vilka alternativ du har och vilken hjälp de kan ge dig.
3. Förstå vilka beredskapsrutiner som finns
Kontrollera med ditt försäkringsbolag, din förmedlare eller med respektive myndigheter om vilka åtgärder som tagits under coronavirusutbrottet, t.ex. ändringar i hur du ska anmäla en skada eller hur skadereglering görs. Sådana åtgärder kan hjälpa dig när du har frågor kring din försäkring.
4. Var uppmärksam på bedrägerier
Om du får ett erbjudande, var extra noggrann med att kontrollera alla detaljer. Var uppmärksam på elektroniska meddelanden eller onlinetjänster, särskilt om du inte använt dem förut. Tecken på bedrägeri: Erbjudandet låter för bra för att vara sant; påstridig försäljning; begäran om persondetaljer som t.ex. användarnamn, lösenord, personlig eller finansiell information.
Läs mer om hur du skyddar ditt BankID
5. Drabbas inte av panik om din försäkring har sjunkit i värde
Aktiemarknaden är instabil just nu och kan vara det under lång tid framöver. Om du är orolig över att din försäkring sjunkit i värde eller funderar på om den produkt du köpt fortfarande är rätt för dig bör du prata med ditt försäkringsbolag eller din förmedlare innan du gör något förhastat.
6. Om du är osäker, kontakta ditt försäkringsbolag eller din förmedlare
De ska alltid agera med ditt bästa i fokus och är skyldiga att ge dig tydlig och aktuell information.
Har du frågor eller funderingar om din försäkring hos Lån & Spar Bank är du välkommen att kontakta oss. Vi finns här för dig!
Källa: Finansinspektionen