När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hur kan vi hjälpa dig?
Hjälpsektion
Varför har jag fått ett lösenkrav?
I de fall ditt låneerbjudande innehåller ett så kallat lösenkrav beror det i huvudsak på någon av följande två anledningar:
- Du har angivit i din låneansökan att du önskar lösa andra lån/krediter.
- Den lånekalkyl (KALP) som vi gör i samband med vår sedvanliga kreditprövning förbättras om vi löser lån som du har i andra banker/kreditinstitut. Lösenkravet är i dessa fall ett sätt för oss att, i händelse av att det inte finns utrymme för mer nylån, möta ditt önskade lånebelopp genom att lösa och avsluta lån/krediter som du har i andra kreditinstitut.
I grunden är lösenkrav att betrakta som något positivt. Det innebär att vi som bank hjälper dig att samla dina lån till ett större lån istället. Det kan i sin tur innebära minskade kostnader i form av färre avgifter, lägre ränta och bättre lånevillkor. Dessutom underlättar det för dig i och med att du inte behöver göra låneinbetalningar till flera olika kreditgivare varje månad.