Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt blancolån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt blancolån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Person betalar i kassan

Kan man pruta i Sverige? Allt om den svenska prutningskulturen

ekonomiskolan

Att pruta är en självklarhet i många delar av världen. I Sverige är det dock betydligt ovanligare att försöka förhandla om priset, särskilt i vardagliga situationer. Varför är det så? Och vid vilka tillfällen kan vi faktiskt pruta mer än vi gör? I den här artikeln går vi igenom den svenska prutningskulturen, situationer där man faktiskt kan pruta och ger tips på hur du på bästa sätt förhandlar om priset.

Svenskars inställning till prutning

Svenskar har generellt en ganska låg benägenhet att pruta. Det kan delvis bero på att vi är vana vid fasta priser i butiker och att vi har en hög tillit till att priserna redan är rättvisa. Att ifrågasätta ett pris kan till och med kännas obekvämt för många, eftersom vi är ett relativt konfliktundvikande folk som inte vill framstå som besvärliga.

Trots denna återhållsamhet finns det dock situationer där prutning är mer accepterat. Exempelvis är det vanligt att förhandla om priset vid större köp, såsom vid bil- och bostadsaffärer. Däremot är det få som ens överväger att försöka pruta i en vanlig matbutik, även i situationer där det faktiskt kan vara rimligt.

Varför prutar vi utomlands men inte hemma?

Många svenskar som reser utomlands, särskilt till länder där prutning är norm, blir betydligt mer benägna att förhandla om priset. På semester kan det nästan uppfattas som en del av upplevelsen att försöka få ner priset på en vara och göra en riktigt bra deal. Väl tillbaka hemma i Sverige känns det återigen mer obekvämt att ens fråga om en rabatt.

En anledning kan vara att vi utomlands förväntar oss att priserna är satta för att förhandlas om, till skillnad mot i Sverige. Dessutom kanske vi vill vara mer försiktiga med att skapa konflikter eller uppfattas som snåla i butiken vi handlar i varje vecka.

Situationer där det faktiskt går att pruta

Trots att prutning inte är lika utbrett i Sverige som i andra länder finns det flera tillfällen där det kan vara befogat att försöka få ner priset:

Vid defekta eller skadade varor. 

Om du hittar en vara i en butik som är skadad eller har en defekt förpackning kan du ofta få rabatt. Det är mer regel än undantag i vissa butiker, men många kunder tänker inte ens på att fråga.

Vid köp av dyrare produkter. 

Elektronik, möbler och vitvaror är exempel på varor där det ofta finns utrymme för prutmån, särskilt om du handlar i fysiska butiker.

Vid abonnemang och tjänster. 

Många abonnemang, som mobil- och bredbandsavtal, har förhandlingsutrymme. Det är till exempel vanligt att få bättre villkor om du ringer kundtjänst och informerar om att du funderar på att byta leverantör.

På begagnatmarknaden. 

Att pruta vid köp av begagnade varor, exempelvis på Blocket eller Facebook Marketplace, är både normalt och förväntat.

Vid större inköp i bygg- och heminredningsbutiker. 

Om du köper många produkter på en gång, som exempelvis köksskåp eller badrumsinredning, kan du ofta få rabatt.

Psykologiska aspekter av att pruta

En anledning till att vi undviker att pruta kan vara den psykologiska tröskeln. Många känner en obehagskänsla av att ifrågasätta priset eller är rädda att verka snåla. Det kan också finnas en rädsla för att få ett nej, trots att det i de flesta fall inte kostar något att fråga.

Faktum är att butiksanställda ofta är vana vid att få frågor om rabatter och att vissa företag har en inbyggd flexibilitet när det gäller prissättning. Genom att bara ställa frågan på ett vänligt och respektfullt sätt kan man i många fall få en bättre deal.

Vill du bli bättre på att pruta? Tips för att lyckas 

Om du vill bli bättre på att pruta kommer här några konkreta tips:

  • Var trevlig och le. En vänlig inställning ökar chansen att få en rabatt.
  • Fråga om det finns utrymme för rabatt. Formulera det som en öppen fråga snarare än en kravställning.
  • Var beredd att gå därifrån. Om du visar att du är villig att avstå köpet kan det öka förhandlingsutrymmet.
  • Använd konkurrensen till din fördel. Om du vet att en annan butik har ett bättre pris, nämn det och se om de kan matcha det.
  • Handla vid rätt tillfälle. Precis innan en butik stänger eller i slutet av en kampanjperiod kan det finnas större chans att få rabatt.

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn