När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hjälpsektion
Svårlurad! Ett initiativ av Sveriges banker
Vi är en del av, och står bakom, den bankgemensamma kampanjen ”Svårlurad!”.
Svårlurad! – En kampanj och ett initiativ för att göra skillnad
Bedrägeriförsöken ökar och metoderna förändras och förfinas hela tiden. Allt fler människor utsätts för bedrägerier via telefon, sms, mejl och sociala medier, och det har kommit att bli ett växande samhällsproblem.
Behovet av att informera om detta brett i samhället är stort. Därför har Sveriges banker, tillsammans med Svenska Bankföreningen, tagit initiativ till en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma problemet. Initiativet syftar till att ge konkreta tips och information om hur du kan skydda dig själv och dina närstående mot bedrägerier.
Tillsammans skapar vi en tryggare vardag för alla!
Var uppmärksam! Bedragarna kan påstå att:
- De ska stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto eller kort
- Du har vunnit pengar
- En närstående har råkat illa ut och behöver din hjälp
- Du ska ladda ner en programvara för att förhindra en pågående virusattack
- De kan hjälpa till med skatteåterbäringen.
Sveriges bankers initiativ mot bedrägerier
Så blir du svårlurad
Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som försöker lura dig, men det finns en hel del du kan göra för att bli svårlurad.
Men detta berör inte bara den som utsätts för bedrägeriförsök. Även som närstående kan du göra stor skillnad och vara ett bra stöd. Dela gärna med dig av din erfarenhet till den som inte har samma kunskap som du. Tillsammans skapar vi en tryggare vardag för alla.
På svårlurad.se kan du ta del av tips och lära dig mer om vad du kan göra för att själv bli mer svårlurad, eller hjälpa andra att bli det.
Tips för att bli svårlurad
Det är lätt att bli svårlurad, och alla kan bli det. Här är några tips som kan vara till hjälp:
Var på din vakt vid spontana kontakter, och tänk på att bedrägeriförsök inte bara sker över telefon.
Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller på något vis konstigt.
När du använder e-legitimation, exempelvis BankID, kontrollera var du loggar in eller vad du skriver under.
Banken behöver inte din hjälp för att stoppa en pågående transaktion.
Om du använder säkerhetsdosa, tänk på att inte lämna ut svarskoder från den till någon annan.
Kom ihåg! Banken ringer aldrig upp för att be dig lämna ut personliga uppgifter, koder eller annan personlig information.
Kan du genomskåda en bedragare?
Bedragarna blir tyvärr allt skickligare på att lura oss. Uppfinningsrikedomen är stor och det utvecklas ständigt nya metoder och nya bedrägeriformer. Men med hjälp av kunskap går det att skydda sig mot skickliga bedragare.
Vad vet du om bedrägerier, och kan du genomskåda en bedragare som försöker lura dig? Testa dina kunskaper med vårt bedrägeriquiz. Ditt resultat kan hjälpa dig att både bli mer svårlurad och bättre rustad för framtiden.