När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hjälpsektion
Vi är redo för 2025 och ser fram emot att lansera bolån
nyheter
Kära kunder,
När vi summerar 2024 kan vi konstatera att det har varit ett år präglat av ett fortsatt oroligt omvärldsläge och med utmaningar i svensk ekonomi, som bland annat påverkat den enskilda individen och inte minst privatekonomin. Den svenska ekonomin kämpar med låg tillväxt, då både hushållens konsumtion och företagens investeringar har minskat. I förhållande till både euron och dollarn är den svenska kronan fortsatt svag. På arbetsmarknaden ser vi lägre sysselsättningsgrad och en ökande arbetslöshet. Sverige är i en utmanande period, men det finns också ljuspunkter och möjligheter för den som vågar blicka framåt. Innovation, hållbarhet och digitalisering fortsätter att vara viktiga teman som kan stärka den svenska ekonomin.
Efter flera år av stigande räntor, vände trenden i maj då Riksbanken inledde en serie av sänkningar av den viktiga styrräntan. Detta är en välkommen lättnad för både företagen och hushållen, inte minst för bolånetagare, men trots detta kvarstår utmaningarna för svenska företag och hushåll som brottas med effekterna av en period med hög inflation och en pressad köpkraft. Regeringen bedömer att inflationen är bekämpad, men att Sverige befinner sig i en lågkonjunktur. Trots en bekämpad inflation så innebär det inte att prisökningarna vi upplevt de senaste åren faller tillbaka, utan det innebär bara att priserna inte fortsätter att öka i lika hög takt som tidigare. Detta medför att den fulla effekten av räntesänkningarna sannolikt dröjer och att både företag och hushåll under kommande år behöver fortsätta navigera i en ekonomi som ännu inte har återfått sin balans.
Att navigera i det aktuella ekonomiska landskapet är en utmaning för alla, så även för oss som utmanare på den svenska bankmarknaden. Vårt fokus under året har legat på att stärka vår organisation och skapa förutsättningar för en långsiktigt hållbar bank, där vårt erbjudande står sig starkt bland annat sett till produkt och pris, tekniska tjänster och hållbarhet. Det har varit en glädje att under året både få lansera en efterlängtad Mobilbank (app) och att påbörja utrullningen av Autogiro som betalsätt, där den fulla implementeringen förväntas vara klar under första kvartalet 2025.
Vår ständiga strävan efter att bli ännu bättre genomsyrar vårt utvecklingsarbete och vi är därför också tacksamma för de synpunkter vi fått under året, bland annat i den årliga kundnöjdhetsmätningen. Utfallet ger oss en bra bild av vad vi kan förbättra och göra annorlunda för att du ska vara nöjd hos oss. Jag och mina engagerade kollegor strävar varje dag efter att ge dig en riktigt god upplevelse, genom enkla, trygga och prisvärda produkter som bidrar till en bättre privatekonomi. Vänder vi blicken mot 2025 ser vi fram emot att få lansera bolån. Våra värdeord enkelt, digitalt och personligt är vägledande i arbetet och målsättningen är att erbjuda en positiv kundupplevelse tillsammans med en bra produkt och ett konkurrenskraftigt pris.
Vi på Lån & Spar Bank är redo för 2025, med ambitionen att hjälpa dig till en bättre privatekonomi. Tack för förtroendet och vi önskar en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Pontus von Sydow
Sverigechef