När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hjälpsektion
Nya regler vid kortköp
nyheter
Den 1 november 2020 införs nya regler för kortbetalningar i fysiska butiker och på andra säljställen. De nya reglerna innebär att du inte längre har möjlighet att godkänna dina kortköp med legitimation och signatur. Syftet med förändringen är att minska risken för bedrägerier och ytterligare stärka säkerheten vid betalningar med kort.
Krav på pinkod
Efter 1 november krävs att dina kortköp verifieras med tillhörande pinkod. Försök att genomföra köp med signatur kommer inte att godkännas. Därmed blir det nu ännu viktigare att du kan din personliga kortkod. Kommer du inte ihåg koden till ditt Lån & Spar Bank Mastercard är du välkommen att kontakta oss för att beställa en ny.
Den förändring som de nya reglerna innebär grundar sig i ett beslut av Europeiska Bankmyndigheten (EBA) och omfattar alla svenska kortutgivare. Beslutet är ett resultat av att signatur som verifieringsmetod inte längre anses vara tillräckligt säker vid identifiering av kund.
Blipp-köp fungerar som vanligt
Kontaktlösa kortbetalningar, så kallade blipp-köp, påverkas inte av förändringen och kommer fortsatt att fungera som vanligt. Framöver kan du dock bli ombedd att ange din pinkod oftare när du blippar ditt kort i butik.
Frågor?
Om du har glömt din pinkod eller har andra frågor kring kortförändringen är du välkommen att kontakta oss. Ring 040-205 600 eller skicka ett meddelande i Internetbanken. Vi finns här för dig!
Läs även
Stärkt säkerhet vid betalningar