Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar

Vårt hållbarhetsarbete

På väg mot en hållbar bank

Att ta ansvar ligger i Lån & Spar Banks DNA. Det innebär att vi tar ansvar för både våra kunder, medarbetare och det samhälle vi är en del av. Det innebär även stort fokus på arbetet för att bli en mer hållbar bank.

För oss är det viktigt att vi gör vad vi kan för att gynna en hållbar utveckling. Detta för att det ska finnas en planet att ge vidare till kommande generationer, men även för att dessa generationer ska ha så bra förutsättningar som möjligt att leva sina liv och förverkliga sina drömmar.

Globala mål

Lån & Spar Bank står bakom och stödjer FN:s samtliga 17 världsmål – mål som alla är lika viktiga i det gemensamma arbetet för en hållbar global utveckling. Av dessa världsmål har vi valt att fokusera på fem: Hälsa och välbefinnande, Jämställdhet, Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, Bekämpa klimatförändringarna samt Genomförande och globalt partnerskap.

Klicka på bilderna nedan för att ta del av och läsa mer om vad vi gör och hur vi arbetar med respektive världsmål.

Världsmålen vi fokuserar på

test
Världsmål 3 - Hälsa och välbefinnande

Lån & Spar Bank främjar globalt partnerskap för att uppnå hållbarhetsmålen genom samarbete med olika organisationer och länder. Genom interna arbetsgrupper med representanter från ägarorganisationer, studenter och anställda, strävar banken efter att utveckla och förbättra sitt hållbarhetsarbete.

test
Världsmål 5 – Jämställdhet

Lån & Spar Bank arbetar för att främja jämställdhet genom att säkerställa lika möjligheter för kvinnor och män att påverka och fatta beslut. De strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald inom personalstyrkan, vilket stärker verksamheten och reflekterar samhällets sammansättning.

test
Världsmål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

På Lån & Spar Bank arbetar vi på olika sätt för att hjälpa våra kunder, och medlemmar i de organisationer vi samarbetar med, till en bättre och mer sund privatekonomi. Det är vårt sätt att bidra till FN:s åttonde världsmål.

test
Världsmål 13 – Bekämpa klimatförändringarna

Lån & Spar Bank arbetar för att bli CO2-neutral till 2030 genom att stödja klimatsmarta investeringar och använda el från havsbaserade vindkraftverk. Banken fokuserar på hållbarhet och hjälper kunder att finansiera miljövänliga lösningar som elbilar, solceller och energieffektiva värmesystem.

test
Världsmål 17 – Genomförande och globalt partnerskap

Världsmålen kan endast uppnås genom internationellt samarbete mellan såväl olika länder som ideella och mellanstatliga organisationer. Därför är samarbeten, både interna och externa, av stor vikt även för oss på Lån & Spar Bank.