När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hjälpsektion
Kundomdömen
Kundomdömen är viktiga för oss på Lån & Spar Bank. Det är en del av vårt ständiga förbättrings- och utvecklingsarbete. Nedan kan du läsa om hur vi samlar in och hanterar kundomdömen.
Omdömen via Trustpilot
Trustpilot är en extern och oberoende plattform där vem som helst kan lämna ett omdöme om ett företag.
Hur vi använder Trustpilot
Vi använder oss av Trustpilot för att samla in omdömen från kunder som blivit beviljade lån hos oss. Omdömet visas på vår hemsida, i våra nyhetsbrev och i vissa fall i marknadsföringssyfte.
Vi arbetar aktivt med att samla in kundomdömen och detta gör vi genom sms till de som blivit kunder hos oss på Lån & Spar Bank. Så här ser vår process ut:
- Kunder som lämnar ett omdöme efter inbjudan från oss är markerade med ”Med inbjudan” hos Trustpilot och är kontrollerade recensioner. Resten av omdömena är så kallade organiska omdömen. Organiska omdömen kan komma från personer som inte är eller har varit kunder hos oss.
- Nya kunder som har fått ett utbetalt lån hos oss får ett sms nästkommande vardag med en inbjudan att lämna ett betyg om oss på Trustpilot. Inbjudna kunder når Trustpilots plattform via en länk i sms:et. Anställda hos oss får inte dessa sms.
- Vi publicerar och besvarar alla omdömen, både positiva som negativa och försöker svara inom 48 timmar.
- Lån & Spar Banks omdöme på Trustpilot
Betyg på Trustpilot beräknas på en skala mellan 1 och 5
Betyg hos Trustpilot kallas ”Trustscore”. För företag med mindre än 10 000 omdömen beräknas den sammanlagda TrustScoren på nytt efter det att ett nytt omdöme publiceras. För företag med mer än 10 000 omdömen beräknas TrustScoren på nytt en gång per dag, eftersom en sådan TrustScore inte förändras lika snabbt när detta antal omdömen passerats.
Ett företags TrustScore beräknas med hänsyn till tre faktorer: tidsrymd, frekvens och bayesianskt medelvärde.
- Tidsrymd. Nya omdömen väger tyngre än äldre. De senaste omdömena väger tyngst, eftersom aktuella omdömen ger bättre insikt i nuvarande kundnöjdhet.
- Frekvens. Företag behöver kontinuerligt få nya omdömen för att behålla sin TrustScore. Eftersom de senaste omdömena väger tyngst, genererar regelbunden insamling av omdömen en mer stabil TrustScore.
- Bayesianskt medelvärde. I Trustpilots uträkning använder de ett bayesianskt medelvärde för att säkerställa att ett företag med få omdömen initialt får en mer balanserad genomsnittlig TrustScore. Detta innebär att de i sin uträkning inkluderar värdet av 7 omdömen värda 3,5 stjärnor var i alla TrustScores. Allt eftersom ett företag samlar in fler omdömen, blir detta en mindre betydande faktor i uträkningen.
Kundnöjdhet genom Svenskt Kvalitetsindex
SKI är en oberoende organisation som årligen genomför undersökningar bland kunder i en mängd olika branscher, bland annat för bank och finans.
Såhär arbetar vi med SKI
Undersökningen som görs av SKI mäter och analyserar kundernas nöjdhet och lojalitet till bankerna. Frågorna i undersökningen omfattar bland annat förväntningar, produktkvalitet, prisvärdhet och servicekvalitet inom privatlån. Kundnöjdhetsbetyget kan enligt SKI tolkas så här: ” SKI kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund."
- Urvalet av kunder som får möjligheten att tycka till om våra produkter och tjänster är slumpmässigt.
- Frågorna skickas i första hand ut via mejl. Dessa utskick kan i vissa fall komma att kompletteras eller ersättas med intervjuer via telefon.
- Det är frivilligt att delta och alla svar är anonyma.