När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hur kan vi hjälpa dig?
Hjälpsektion
Vad händer om den ena låntagaren går bort?
Om en av låntagarna går bort ska den efterlevande låntagaren fortsätta göra inbetalningar till lånet enligt den betalningsplan som finns. Det innebär att den personen ska fortsätta betala in det belopp som framgår av den månatliga låneaviseringen. Detta då båda låntagarna är solidariskt betalningsansvariga för lånet.
Innan det är möjligt att göra några ändringar på lånet inväntar vi följande:
- Registrerad och godkänd bouppteckning
- Beslut från Gjensidige (om Låneskydd fanns)
När vi har allt underlag som krävs ser fortsatt hantering av lån ut så här:
Om ersättning från försäkringen (Låneskydd) lämnas kommer det att utföras en extraamortering på lånet. Därefter skrivs resterande del av lånet över i den efterlevande låntagarens namn. Den personen kommer då att ta över lånet till 100 %. Ingen ändring av låne- eller kontonummer för inbetalning kommer att ske, och den efterlevande låntagaren gör därmed inbetalningar till samma Servicekonto som tidigare.
Bra att veta
Efter dödsfall skickas betalningsaviseringar för lån alltid ut per post. Detta även om avisering skett digitalt tidigare.